wtorek, 7 października 2014

Chleb żytni z melasą

Wraz z dwoma koleżankami uruchomiłyśmy nowy projekt Ugotuj to z Nami, na którym co jakiś czas będą się pojawiać wyzwania. Pierwsze z nich to upieczenia chleba z melasa i kuminem. U mnie niestety kuminu brak, ale chleb wyszedł przepyszny, także polecam wszystkim. O wyzwaniu dowiecie się więcej na blogu!
Przepis jest autorstwa Ilony!

Chleb żytni z melasą
  • 4 łyżki drożdży instant
  • 2 1/2 szklanki ciepłej wody
  • 2 1/2 łyżki melasy z buraków
  • 2 łyżki mąki z pełnego przemiału typ 1850 ( u mnie 2000)
  • 2 szklanki mąki żytniej typ 720
  • 2 szklanek mąki pszennej typ 450
  • 2 łyżeczki soli
  • 2 łyżki oleju rzepakowego
  • 2 łyżki mielonego marokańskiego kuminu

Robimy zaczyn. Drożdże, odrobinę ciepłej wody i łyżkę melasy mieszamy ze sobą i pozostawiamy na 15 minut, aby urosły.
3 rodzaje mąki łączymy z pozostałymi składnikami, mieszamy i dodajemy wyrośnięty zaczyn. Wyrabiamy ciasto, musi być miękkie i elastyczne (około 10 minut).
Ciasto wkładamy do miski, nakrywamy ją czystą ściereczką i odkładamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia, na około 1 godzinkę. 
Wyrośnięte ciasto ponownie ugniatamy, dzielimy na części i wkładamy do foremek (keksówek). Ponownie przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia. Ciasto musi wypełnić foremki.
Wyrośnięte ciasto pieczemy w 200 stopniach C około 1 godzinę.
Gorące chlebki studzimy na kratce.
Moje ciasto było konsystencji gęstej śmietany, drożdże szybko pracowały, więc nie czekałam godziny. Po 15 minutach przełożyłam je do keksówek, jeszcze trochę urosło.


1 komentarz:

  1. ciekawa jestem tego chleba niesłychanie! melase uwielbiam, więc jestem dobrej myśli ;)

    OdpowiedzUsuń