piątek, 19 grudnia 2014

Jak spędzamy Wigilię i Święta Bożego Narodzenia

Powoli zbliżają się Święta, a jak wiadomo w każdym regionie Polski są troszkę inaczej obchodzone. Ja pochodzę z lubelskiego, ale obecnie mieszkam w Małopolsce mimo to zachowałam tradycje wyniesione z domu. Kiedy jeszcze żyli dziadkowie to zawsze w Wigilię nigdy wcześniej wraz z Dziadkiem ubierałam choinkę, Babcia w tym czasie kręciła się po kuchni. Makaron do maku Babcia zawsze robiła domowy. W Wigilie nie jadło się żadnych posiłków, a tylko ziemniaki ze śledziem (czasem ze śmietaną). Bardzo się tego pilnowało!
Na stole zawsze było 12 potraw, a mianowicie:

  • barszcz z uszkami,
  • karp smażony,
  • karp w galarecie,
  • pierogi z kapusta i grzybami,
  • racuchy,
  • śledzie marynowane, 
  • śledź w śmietanie, 
  • śledzie z majerankiem i cebulą,
  • kluski z makiem,
  • kapusta z grochem,
  • kompot z suszek,
  • makowiec.
 Przed przygotowaniem stołu pod obrus wkładało się sianko, a na stole zawsze był talerz dla wędrowca. Mamy również taki przesąd, że w Wigilię pierwszy do domu życzenia złożyć powinien przyjść mężczyzna - kobieta oznacza niepowodzenia, pecha.
Z innych zwyczajów to myślę, że podobnie jak gdzie indziej głowa domu odczytywała Pismo Święte z fragmentem o narodzeniu Jezusa. Po odczytaniu było dzielenie się opłatkiem, życzenia i w końcu upragniona wieczerza. Ale tylko gdy pojawiła sie pierwsza gwiazdka na niebie.
Po wieczerzy było odpakowywanie prezentów, oczywiście mówiło się, że Św. Mikołaj je zostawił.
Kiedy byłam jeszcze mała pamiętam jak się cieszyłam gdy pod choinką znalazłam kilogram pachnących pomarańczy. Niesamowite jak taka mała rzecz mogła sprawić tyle radości, prawda?

Pierwszy i drugi bardziej zwyczajny, jest śniadanko na które przygotowywane są domowe wędliny. Pasztet obowiązkowo, kiełbasę i szynkę Dziadek wędził na działce, była też sałatka jarzynowa - pamiętam piękne przybranie jakie Babcia robiła w piękne szklanej salaterce. Był też uroczysty obiad. To były czasy kiedy Dziadek hodował króliki, więc babcia robiła przepysznego duszonego królika w śmietanie. Nie zabrakło wspólnego śpiewania kolęd, modlitwy w Kościele przy szopce, długich spacerów i jazdy na sankach.


A w te Święta jesteśmy wraz z moim połówkiem razem, przygotowania idą pełną parą. Na wigilię będzie tak:
  • Barszcz czerwony z uszkami,
  • pierogi z kapustą i grzybami,
  • ryba w galarecie,
  • ryba po grecku,
  • śledzie po sułtańsku,
  • śledzie z miodem,
  • kluski z makiem,
  • makowiec.
I chyba Nam starczy, chyba że najdzie mnie na jakieś szaleństwo przy garach ;)

 A jak u Was obchodzi się Wigilię i Święta? Jestem ciekawa skąd pochodzicie i jak u was to wygląda.

Wszystkim życzę spokojnych i radosnych Świąt Bożego Narodzenia.

5 komentarzy:

  1. o tak, tak pomarańcze były symbolem świąt w dzieciństwie :) królika w śmietanie mojej babci uwielbiałam, niektórych smaków z tamtych czasów już niestety nie da si ę odtworzyć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie niestety, niektórych się nie da. Chciałam kupić królika to zabrakło :(

      Usuń
  2. Ja pochodzę ze świętokrzyskiego. Obowiązkowo co roku na stole musi pojawić się barszczyk z uszkami, pierogi, karp smażony, i kompot z suszu, reszta jest dość dowolna. W tym roku będzie ryba po grecku, ale trochę inaczej bo z pieczarkami i rodzynkami, sałatka z pieczarkami i śledzik w śmietanie.
    Co roku z mężem zaliczamy dwie wigilie, u moich Rodziców i u Teściów (teściowa pochodzi z Podkarpacia). U teściowej co roku jest zupa z suszonych grzybów na zakwasie z żurku, paszteciki, pierogi, paszteciki, ryba.
    widzę, że dziś odchodzi się od tradycyjnych 12 dań, zauważyłam też, że odchodzi się od postu w Wigilię ale w naszych rodzinach nadal się ją kultywuje. Podobnie jak ubieranie choinki w Wigilię

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, niestety post został zniesiony i jakoś tak ludzie nie kultywują już tych tradycji. My jesteśmy tym pokoleniem, które pamięta te czasy kiedy to wszystko było celebrowane.
      Nasze rodziny sa rozsiane po całej Polsce, trudno wszystkim dogodzić niestety.

      Usuń
  3. U nas na Wigilię jest zawsze śledź w zalewie ze śmietaną, grzybowa, zupa z suszu, karp smażony, makowiec. Tyle jesteśmy w stanie realnie przyswoić i wstać od stołu:)
    O nierealność pokusiłam się rok temu: dołożyłam do tego zestawu barszcz z uszkami, zupę rybną. Była jeszcze kapusta z grochem i pierogi. Po świętach byłam kwadratowa....
    Olga

    OdpowiedzUsuń