sobota, 5 lipca 2014

Chleb na zakwasie żytnim

Naprawdę długo szukałam idealnego przepisu na chleb, aż w końcu natrafiłam na tę stronę. fantastyczne przepisy, wszystko przejrzyście napisane. Polecam wszystkim, którzy tak jak ja zaczynaja przygodę z domowa piekarnią.
Do zrobienia zakwasu tez się długo przymierzałam. Aby go zrobić potrzeba 5 dni. I tak:
1 dnia - mieszamy 100 g mąki żytniej typ 2000 z 100 g letniej wody,
po 12 godzinach mieszamy
2 dnia - po 24 h dodajemy i  mieszamy 50 g maki żytniej i trochę wody,
po 12 godzinach mieszamy
3,4 i 5 dzień postępujemy tak samo jak w 2, pamiętając po mieszaniu po 12 h
Na 6 dzień zakwas gotowy.

Chleb na zakwasie

500 g maki pszennej typ 650
300 g zakwasu
2 łyżeczki soli
100 g wody

Wszystko dokładnie wyrabiamy, ciasto ma się lekko lepić do rąk. Mieszanie w mikserze zajmuje około 8 minut, ręcznie będzie to trwało dwa razy dłużej. Przykrywamy folia spożywczą i odstawiamy na 2 godziny do wyrośnięcia.

Dużą miskę smarujemy olejem i przekładamy ciasto.
Po tym czasie ciasto chlebowe przekładamy na stolnicę, kilka razy ugniatamy lekko aby usunąć pęcherze powietrza i układamy w formie do zapiekania. Przykrywamy folia spożywczą i odstawiamy na 4-6 godzin do wyrośnięcia.
Przed wstawieniem do piekarnika chleb można posypać mąka i naciąć.
Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni z termoobiegiem i pieczemy 50-60 minut do zrumienienia skórki.




2 komentarze:

  1. Świetny! Domowy chlebek jest zdecydowanie najlepszy :)


    Pozdrawiam i zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. przepis najprostszy jaki spotkałam ,wyprobuje na pewno .
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń