poniedziałek, 20 stycznia 2014

Chleb pszenno-razowy

Przepis dostałam od babci mojego męża, który nieco zmodyfikowałam. Jedynie co dałam mniej wody, ale wy próbujcie tak jak lubicie. Można tez dodać różne ziarna. Z tego przepisu wychodzą dwie klasyczne keksówki.

1 kg mąki (w tym mąka do wyrobu chleba pszenno-razowa)
0,75 l wody (ja dałam ok 600 ml)
0,25 l zakwasu na barszcz biały
3-4 łyżki ciepłego mleka
2,5 dag drożdży
1 łyżka soli

Drożdże kruszymy do miski, zalewamy ciepłym mlekiem i mieszamy do całkowitego rozpuszczenia - najlepiej zrobić to rózgą. Dodajemy kilka łyżek mąki i znów mieszamy. Zaczyn ma być gęsty. Odstawiamy - ma on podwoić swoją objętość.

W drugiej już nieco większej misce mieszamy ze sobą obie mąki i sól. Dodajemy zaczyn, zakwas oraz wodę i dokładnie mieszamy. Jeśli chcemy dodać jakieś ziarna to właśnie jest na to czas.
Foremki (ja mam silikonowe) wysmarować tłuszczem i nałożyć ciasto do 3/4 wysokości. Piec ok 50-60 min w 180 stopniach.
Jeśli chcecie osiągnąć taką skórkę jak na zdjęciu, trzeba wierzch posypać mąką.



1 komentarz: